« לעמוד קודם

דיאגנוסטיקה

»

פיקו סקופ - צורות גלים של חיישן ABS

פיקו סקופ - צורות גלים של חיישן ABS
01/12/2009
החומר נמסר מאסקו, יבואני Pico Technology בישראל

צורת גל חיישן של מערכת ABS

פעולת המערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) מתבססת על מידע המגיע מהחיישנים המותאמים למכלולים של טבורי הגלגלים (hub assemblies). אם במהלך בלימה חזקה מודול הבקרה האלקטרוני של ה-(ECM) ABS מאבד אות האמור להתקבל מאחד הגלגלים בדרך, הוא "מניח" שהגלגל ננעל והוא משחרר את אותו בלם רגעית, עד שהוא שב וקולט את האות מחדש. לכן חיוני מאוד שהחיישנים יהיו מסוגלים לספק את האותות הנדרשים למודול הבקרה של ה-ABS.
הפעולה של חיישן ABS אינה שונה מהפעולה של חיישן זווית הארכובה, שמושפע מתנועת גלגל קולי הנע בסמיכות קרובה. תוצאת האינטראקציה בין הגלגל הקולי לחיישן יוצרת גל סינוס של זרם חילופין רציף שניתן לראותו ולבדוק אותו בסקופ. החיישן, שניתן להבחין בו באמצעות שני החיבורים החשמליים (ייתכן שלחלקם יהיה סיכוך קואקסיאלי שזור), יפיק פלט שניתן לבדוק ולמדוד בסקופ.

צורת גל של זרם התנעה לווקסהול אסטרה (דיזל)

צורת גל של זרם התנעה בווקסהול אומגה

חיישן ABS - צורת גל בווקסהול (מתח גבוה מדי)

צורת גל של חיישן ארכובה

חיישן טמפרטורת הקירור - צורת הגל בווקסהול

במקרה מיוחד זה ניתן לראות את הקשר בין אות מהחיישן של זווית הארכובה (Crank Angle Sensor - CAR) לבין חיישן הזיהוי של הצילינדר (CID). לחיישן טמפרטורת הקירור (CTS) ברכב מיוחד זה מאפייני מתח שונים לחלוטין מאלה שבמערכת רגילה. ב-CTS רגיל המתח נופל כאשר טמפרטורת המנוע עולה. כאשר המנוע קר המתח יהיה שלושה עד ארבעה וולט. כאשר מושגת טמפרטורת פעולה רגילה המתח יהיה סביב וולט אחד (לפי אפיוני היצרן). לרוב חיישני הטמפרטורה יש מקדם טמפרטורה שלילי (Negative Temp. Coefficient), כך שהמתח יירד כשטמפרטורת המנוע תעלה. לחיישן CTS במערכת Multec בווקסהול וקטרה בעל מנוע 1.6 ליטר צורת גל מיוחדת באוסילוסקופ. המתח הנראה ב-CTS מציג הפחתת מתח רגילה עד שהמנוע מגיע ל-40 עד 50 מעלות. ברמות חום אלו עולה המתח בצורה חדה בעקבות המיתוג הפנימי במודול הבקרה האלקטרוני (ECM). הסיבה לשינוי המתח היא שבטמפרטורת פעולה גבוהה יותר (50 מעלות צלזיוס) ה-ECM מאפשר בקרה מדויקת יותר לעליית המתח.

תפנית בניית אתר עיצוב אתרים קידום אתרים
שלח/י לחבר/ה