« לעמוד קודם

דיאגנוסטיקה

»

פיקו סקופ - צורות גלים של חיישן חמצן

פיקו סקופ - צורות גלים של חיישן חמצן
01/06/2009
שימוש בסקופ אוטומוטיבי לאבחון תקלות
החומר נמסר מאסקו, יבואני Pico Technology בישראל

השימוש בסקופ אוטומוטיבי לאבחון תקלות נכנס יותר ויותר לתודעת יצרני הרכב, ולעומת זאת, רוב המוסכים עדיין חוששים מהשימוש בו. צורות הגלים של החיישנים השונים דומות בדגמי רכב שונים, אך בספרות שמוציאים היצרנים מופיעות צורות הגלים התקינות. בעזרת שימוש בסקופ לאבחון קל ללמוד את תמונת הגל התקינה, וברגע שנמדד חיישן כלשהו ניתן לאבחן במהירות את הסיבה לתקלה.
ישנן תקלות - כגון הפרעות רגעיות בקווי תקשורת, שבבי מתכת סביב גלגל שיניים שמעליו חיישן השראתי, חיישן חמצן עצל ועוד - שניתנות לזיהוי אך ורק באמצעות הסקופ. הדרך הטובה ביותר להתחיל להשתמש בו היא באמצעות למידה של צורות הגלים התקינות והשוואתן לתוצאות המתקבלות בפועל. בסדרת כתבות זו תוכלו ללמוד על החיישנים ועל צורות הגלים שלהם.

צורת גל של חיישן חמצן Titania

חיישן חמצן O2, המכונה גם חיישן למבדא, משחק תפקיד חשוב בבקרת פליטת מזהמים מצינור הפליטה ברכב המצויד בממיר קטליטי. חיישן הלמבדא מותאם לצינור הפליטה שלפני הממיר הקטליטי. לחיישן ארבעה חיבורים חשמליים והוא מגיב לחמצן במערכת הפליטה. הוא יפיק בהתאם מתח הנע בין 0.5 וולט (דל) ל-4.0 (עשיר), הנחשב למצב תקין.
חיישני Titania, שלא כמו חיישני Zirconia, דורשים אספקת מתח מכיוון שהם אינם מפיקים מתח משלהם. לרכב המצויד בחיישן למבדא אמור להיות חוג סגור, והכוונה היא שלאחר שהדלק נשרף במהלך הבעירה, החיישן מנתח את תוצאות הפליטה ומכוון מחדש את זרימת הדלק למנוע.
לחיישני חמצן מסוג Titania אלמנט חימום המסייע לחמצן להגיע לטמפרטורת הפעולה האופטימלית. כאשר החיישן פועל באופן תקין, הוא יתמתג בתדירות של אחת לשנייה (1 הרץ) לערך, אך יתחיל להתמתג רק כשיגיע לטמפרטורת פעולה רגילה. ניתן לראות התמתגות זו במשקף התנודות (סקופ), וצורת הגל צריכה להיות דומה לזו הנראית בדוגמה שבאיור. אם תדר המיתוג אטי מהצפוי, יש להסיר את החיישן ולנקות בעזרת ספריי לשיפור זמן ההיענות.

צורת גל של חיישן חמצן Zirconia

חיישן חמצן O2, או חיישן HEGO - Heated Exhaust Gas Oxygen, משחק תפקיד חשוב בבקרת פליטת מזהמים מצינור הפליטה ברכב המצויד בממיר קטליטי. חיישן הלמבדא מותאם לצינור הפליטה שלפני הממיר הקטליטי.
לחיישן חיבורים חשמליים משתנים ויהיו לו עד ארבעה חוטים. הוא מגיב לחמצן במערכת הפליטה ומפיק מתח נמוך בהתאם לתערובת אוויר/דלק הנבדקת באותו זמן. המתח הנראה משתנה על פי רוב בין 0.2 ל-0.8 וולט. מתח של 0.2 וולט מציין תערובת דלה ומתח של 0.8 וולט מראה שהתערובת עשירה. לרכב המצויד בחיישן למבדא אמור להיות 'חוג סגור', והכוונה היא שלאחר שהדלק נשרף במהלך תהליך הבעירה, החיישן מנתח את תוצאות הפליטות ומכוון מחדש את זרימת הדלק למנוע בהתאם.
חיישני למבדא עשויים לכלול אלמנט חימום המסייע לחמצן להגיע לטמפרטורת הפעולה האופטימלית. כאשר חיישנים מסוג Zirconia   פועלים באופן תקין, הם יתמתגו בתדירות של אחת לשנייה (1 הרץ) בערך, אך יתחילו להתמתג רק כאשר יגיעו לטמפרטורת פעולה רגילה. ניתן לראות התמתגות זו במשקף התנודות (סקופ), וצורת הגל צריכה להיות דומה לזו הנראית בדוגמה שבאיור. אם תדר המיתוג אטי מהצפוי, יש להסיר את החיישן ולנקות בעזרת ספריי לשיפור זמן ההיענות.

הזרקה - צורת גל להזרקה ברכב דודג' קולט 200 GT

צורת גל זו נלכדה ברכב דודג' קולט 200 GT משנת 1992 (עם מנוע מיצובישי 1.5 ליטר). הגל מראה אות הזרקה תקין בהילוך סרק.

צורת גל למערכת הצתה מבוססת סליל על פלאג (COP - Coil On Plug)

צורת גל זו נלכדה ברכב דודג' אינטרפיד משנת 1997 עם מנוע 3.5. לרכב זה מערכת הצתה מבוססת COP. המונחים ChA, ChB ו-Chc מציינים מתח ראשוני של סלילי הצילינדרים הנפרדים השייכים למאגר אחד במנוע V6, ו-Chd הוא הזרם הראשוני מכל שלושת הסלילים במאגר.

חיישני למבדא - צורות גלים בדודג' אינטרפיד 3.5 V6

צורת גל זו נלכדה ברכב דודג' אינטרפיד משנת 1997 עם מנוע 3.5 V6.

תפנית בניית אתר עיצוב אתרים קידום אתרים
שלח/י לחבר/ה